Blog

Wat heb je op je lever?!

19:40 23 oktober in Gezondheid
5 Comments
104

In het woordje ‘lever’ zit het woordje ‘leven’. De lever is een ‘levensfilter’ van onschatbare waarde voor een optimale gezondheid.

In een osteopathische consultatie komt de lever vaak aan bod omdat er heel wat lichamelijke processen zijn waarbij hij een belangrijke rol speelt.

Wat doet de lever?

De lever heeft een belangrijke taak bij het verwerken en het afvoeren van giftige stoffen (toxines). Ongezonde voeding of voeding met veel belastende stoffen zoals resten van bestrijdingsmiddelen, geneesmiddelen, additieven,… kunnen onze lever overbelasten. Dan gaat hij meer moeten presteren dan waarvoor hij gemaakt is. Ook stress en een slechte darmwerking, bv tgv van foutieve voeding of andere problemen zoals schimmels en parasieten, kunnen voor de lever een serieuze belasting vormen. Tenslotte zijn er dagdagelijkse stoffen zoals koffie en bv chemische stoffen in cosmetica (deodorant, …) die de leverwerking kunnen verstoren.

leverdownloadNiet enkel is de lever een biochemische filter maar hij speelt ook een rol bij de verwerking van bepaalde emoties. Het is niet voor niets dat men in de volksmond zegt dat er ‘iets op je lever ligt’. Ook het niet uiten van gevoelens kan de lever irriteren. We zien dit vaak bij kinderen die woede-uitbarstingen hebben of soms depri zijn. Bij deze processen is de lever vaak de ‘boosdoener’ of speelt althans mee in het proces.

We spreken hier weer over functionele belastingen en geen ziektebeelden. Het is niet omdat we een spanningsveld rond de lever vinden, dat het bloedbeeld foutieve leverwaarden moet vertonen. Het kan, maar het hoeft zeker niet. We richten ons voornamelijk op gezondheid en niet zozeer op een ziektesymptoom.


Tal van klachten

Als de lever zijn werk niet meer goed kan uitvoeren, kunnen er allerlei klachten ontstaan.

Klachten gerelateerd aan een functionele leverstoornis zijn:

– Snel geïrriteerd en boos
– Gelig oogwit of donkere kringen onder de ogen
– Droge huid, jeukende voeten, huidschilfers aan de voeten of brandende voeten
– Bruine vlekken of verkleuringen op de huid
– Metaalsmaak in mond of last van sterke (geparfumeerde) geuren
– Hoofdpijn boven de ogen of pijn tussen de schouderbladen
– Troebel zicht
– Misselijk, zwakke maag, makkelijk overgeven
– Last van vette maaltijden of van het drinken van koffie en/of alcohol
– Bekend met galaanvallen of galstenen
– Verminderde eetlust
– Nachtelijk wakker worden rond 3.00 uur


Wat kan je zelf doen qua lifestyle?

In één van onze vorige blogs legde ik je uit wat het belang van ‘detoxen’ is. Als je je lichaam gaat ontdoen van zijn afvalstoffen, stimuleer je de lever ook. Enkele tips die hun nut zeker al bewezen hebben:

  • Zorg voor voldoende beweging in de buitenlucht. Dit stimuleert de bloedsomloop, het zuurstoftransport en de afgifte van afvalstoffen.
  • Zorg voor voldoende geestelijke rust. Iemand die erg met zijn hoofd bezig is (piekerig) of moeilijk over gevoelens praat, ( ‘zijn gal niet kunnen spugen’ of iets op z’n lever hebben’) kan de lever extra belasten. Dit kost letterlijk heel wat energie van je lever.
  • Naast beweging kan yoga, douchen, sauna, tuinieren of een andere hobby uitoefenen innerlijke rust en ontspanning geven.
  • De lever heeft baat bij ritme, dus regelmaat in de tijd dat je naar bed gaat en opstaat. Ook regelmaat in het tijdstip van de maaltijden.

   download

Wat kan je veranderen qua voeding?

  • Kies voor voldoende onverzadigde vetzuren (kokosolie, olijfolie etc….) en omega-3-vetzuren zoals bv vette vis
  • Maaltijden met licht verteerbare voedselcombinaties zijn beter
    • Koolhydraten (vb. aardappelen) met groenten of
    • Eiwitten (vb. gevogelte, vlees of vis) met groenten in een maaltijd.
  • Gebruik liever 5 kleine dan 3 grote maaltijden.
  • Bepaalde groenten ondersteunen specifiek de lever zoals artisjok, broccoli, paksoi en bittere groenten zoals andijvie, zwarte radijs en bijvoorbeeld witlof.
  • Kauw het voedsel goed (min. 20 keer per hap) zodat de spijsverteringsenzymen goed worden aangemaakt.
  • Gebruik voldoende vezelrijke voedingsmiddelen dus eet veel groenten en fruit
  • Qua kooktechniek kan je beter stoven, stomen, kort koken en licht grillen. Liever niet bakken en frituren.
  • Eet geen voedingsmiddelen met additieven (o.a. E-nummers) en liefst biologische of biologisch dynamische voeding.
  • Alcohol en té veel koffie is zeker niet goed voor de lever. Drink voor elk kopje koffie, twee glazen water.
  • Gebruik na 20:00 alleen nog een licht verteerbaar tussendoortje zoals bouillonsoep, volle yoghurt of een avocado.
  • Gebruik bij voorkeur dranken en etenswaren op kamertemperatuur of verwarmd. Te koude dranken blokkeren de lever.

 

De ene tip is al evidenter dan de andere. Het belangrijkste is proberen een fout voedingspatroon te doorbreken. De media en reclame maken het ons hierin echter niet gemakkelijk. Vaak worden voedingsmiddelen anders verkocht en gezonder aangeboden dan ze in werkelijkheid zijn. Ook voor wat betreft cosmetica en bv. tandpasta’s die we allen dagdagelijks gebruiken, zijn er stoffen bij die echt niet ok zijn.

 

Binnenkort een woordje uitleg over hoe je een gezonde tandpasta kiest…

Gezonde groeten,

 

Niels

 

 

 

Niels Eelens

info@eelens.com

Niels is osteopaat. Hij richtte samen met zijn vrouw Hanne groepspraktijk Epicentrum op. Hij doceerde jaren aan The International Academy of Osteopathy te Kopenhagen en is momenteel, naast zijn werkzaamheden als osteopaat, voorzitter van een post-graduaat school voor osteopathie.

5 Comments

Post a Comment