Voedingsintolerantie vs voedingsallergie

Voedingsintolerantie vs voedingsallergie

15:10 12 november in Gezondheid
2 Comments

De voorbije jaren is gezonde voeding ‘in’. Heel wat boeken en tv-programma’s gaan over gezonde voeding en de invloed op ons lichaam. Een erg goede wending. Mensen worden bewuster van wat ze in hun mond steken. Hoe je het draait of keert: je voeding is de benzine van je lichaam. Foutieve voeding kan je motor aantasten en hierdoor klachten veroorzaken.

Voedingscorrecties en/of diëten worden vaak aangeraden naast een (osteopathische) behandeling. Wanneer er bv een probleem is met de vertering (winderigheid, obstipatie, …) kan het van belang zijn om bepaalde triggers in je voeding te mijden. Suiker, lactose en gluten staan de voorbije jaren bekender als belangrijke triggers. Maar ook voedingsstoffen die in principe ‘gezond’ zijn, kunnen bij bepaalde mensen een tegenreactie veroorzaken. Nachtschadigen zoals tomaten zijn daar het perfecte voorbeeld van. Tomaten zijn op zich gezond en bevatten heel wat goede stoffen. Maar het kan zijn dat je maag-darmstelsel deze niet goed kunnen verteren. Zo kunnen tomaten op termijn leiden tot klachten in je vertering maar ook in je bewegingsapparaat!

Voedingsallergie vs. voedingsintolerantie

Om goed te begrijpen wat foutieve voedingstriggers kunnen doen, een woordje uitleg over het verschil tussen een allergie en een intolerantie.  Want hier gaat het vaak fout.  Zo kan het zijn dat je ‘intolerant’ bent aan gluten maar hier niet allergisch aan bent. Hetzelfde met lactose enz.

Bij een allergische reactie is je immuunsysteem betrokken. Dit wordt een klassieke type 1-allergie genoemd waarbij het immuunsysteem specifieke IgE-antilichamen vrijstelt.  Deze antilichamen zorgen voor een onmiddellijke allergische reactie waarbij de symptomen binnen enkele seconden of minuten optreden. Deze symptomen zijn dan bv: hevige ademhaling, uitslag, jeukende huid of zelfs een shock.

Een type 3-allergie (in de volksmond beter bekend als een ‘voedingsintolerantie‘) reageert anders. Maar ook is bij deze reactie het immuunsysteem betrokken. Ipv het IgE-antilichaam produceert het immuunsysteem specifieke IgG-antilichamen. Deze antilichamen kunnen tot ontstekingsprocessen leiden.  Het kan zijn dat de symptomen zich pas uiten tot drie dagen na de inname van specifiek ‘triggerfood’ zoals bv tomaten, ei, …

In een klassieke meting bij de allergoloog zal men enkel de IgE of ‘echte‘ allergieën nakijken.  Stoffen die uit deze metingen komen, zijn levenslang 100% allergieën.

                   


Hoe ontstaat een IgG-voedselovergevoeligheid?

Zoals hierboven beschreven reageert het immuunsysteem op onschadelijke voedselallergenen en produceert het specifieke IgG-antilichamen. Door medicatiegebruik, stress en bv schadelijke stoffen uit het milieu kan de integriteit van de darmwand aangetast worden en kunnen voedingsdeeltjes tussen de darmcellen glippen. Het immuunsysteem kan dan een immuunreactie tegen deze voedingsstoffen opstarten.

Deze antilichamen en de voedingsantigenen vormen immuuncomplexen die zich vast kunnen hechten aan de organen en weefsels. Wanneer deze immuuncomplexen worden vernietigd, kan het omliggend weefsel worden beschadigd. Dit kan op haar beurt leiden tot kleinschalige ontstekingsreacties die chronisch kunnen worden. Deze symptomen zijn vertraagd.

De factor ‘tijd’ is dus van belang. Een reactie krijg je niet plots uiteraard. Dit vergt een langere tijd.
De symptomen van dergelijke reacties zijn talrijk. Veel voorkomende symptomen zijn:

GASTRO-INTESTINALE KLACHTEN 
Opgeblazen gevoel
Constipatie
Ziekte van Chron
Diarree
Prikkelbare darm syndroom
Misselijkheid

CHRONISCHE AANDOENINGEN
Hoofdpijn
Migraine

OVERGEWICHT
Chronische gewichtsproblemen
Obesitas

HUIDPROBLEMEN
Eczeem
Psoriasis

Eigen ervaring

Enige tijd geleden las ik het boek ‘Plan Boost‘ van Nathalie Meskens. In haar boek beschrijft ze dat ze een test liet doen om eventuele voedingsovergevoeligheden op te sporen. Een IgG-meting dus. Aan de hand hiervan is er een dieet opgesteld waarbij ze bepaalde triggers niet mocht eten gedurende een bepaalde tijd. Resultaat is dat ze zich energieker en gezonder voelt. En zo gaat het vaak. Als je de juiste ‘benzine’ geeft aan een auto, kan deze optimaal rijden. Met ons lichaam is dat net hetzelfde.

Ik heb de proef op de som genomen en heb zelf een test laten doen. Er kwam een duidelijke belasting voor eieren uit. Na enkele weken er goed op te letten, merkte ik direct een verschil. We eten verder zeer gezond en gevarieerd dus bij mij was het ‘slechts’ één belasting. Maar het verschil is alleszins duidelijk merkbaar.

Waarom nu een blogbericht over deze intoleranties? Ten eerste om je erover te informeren en ten tweede; om misverstanden uit de wereld te helpen. Mensen laten zich vaak onderzoeken op allergieën en dan komt er iets uit de bus waarop alle pijlen worden gericht. Dit terwijl het perfect kan (en vaak ook ‘is’) dat er meerdere belastingen zijn waarop je niet allergisch reageert maar wél intolerant voor bent. Ik weet dat intoleranties momenteel een hype zijn. Vandaar dat het belangrijk is dat je je goed informeert als je een onderzoek wil doen voor jezelf.  De meeste artsen weten wat IgE reacties zijn maar de IgG-reacties worden altijd vergeten. En het zijn net deze ‘functionele’ reacties die voor veel klachten verantwoordelijk kunnen zijn. Zeker in onze maatschappij waar nog steeds veel mensen foutief of te weinig gevarieerd eten.

 

Welke richting moet je uit?

Via het Nederlandse labo Pro Health hebben we in onze praktijk een prikpoli opgestart. Jaarlijks zullen we enkele prikmomenten inplannen om je te laten testen op type 3-reacties. Met een simpele bloedtest, die zelfs niet eens nuchter hoeft te gebeuren, weet je binnen de 2 weken welke stoffen je best kan mijden in je dagdagelijks eetpatroon. Afhankelijk van de resultaten, moet je stoffen elimineren in je voeding. Na een 5-tal weken mag en kan je terug provoceren. Het goede aan dit labo is dat men je ook een overzicht geeft waarin de te mijden voeding zit en welke alternatieven je kunt gebruiken om toch aan je voedingsstoffen te komen. Het gebeurt vaker na een meting, dat we ook het advies geven om je een keer te laten coachen door een gespecialiseerde diëtist.

In de praktijk adviseren we meestal de ‘basic‘ test waarbij de 90 meest belangrijke voedingsmiddelen worden getest zoals de meest voorkomende vleessoorten, groeten, fruit, melkproducten en kippenei.
Hierbij krijg je dus een persoonlijke handleiding met de voedingsrichtlijnen.
Er is ook een ‘screen’ test waarbij er 22 voedingsmiddelen worden getest. Een eenvoudige manier om er snel achter te komen of een mogelijke IgG-voedingsallergie bestaat. Een ‘screen +’ test checkt de 44 meest voorkomende voedingsmiddelen. Bij deze tests zitten geen aanbevelingen bij voor een voedingspatroon. Tenslotte is er een ‘complete’-test waarbij 270 voedingsmiddelen en additieven worden getest. Hierbij worden dus naast de voedingsmiddelen ook een groot aantal specerijen, thee, koffie, wijn, verdikkingsmiddelen en conserveringsmiddelen getest.  Een uitgebreide test met een uitgebreid voedingsverslag.

Heb je graag meer info over de priksessies voor een IgG-meting?  Contacteer ons even op info@epicentrum.be

We vertellen je graag hoe alles werkt.

 

Gezonde groeten,

 

Niels

 

 

 

 

 

 

 

Niels Eelens

info@eelens.com

Niels is osteopaat. Hij richtte samen met zijn vrouw Hanne groepspraktijk Epicentrum op. Hij doceerde jaren aan The International Academy of Osteopathy te Kopenhagen en is momenteel, naast zijn werkzaamheden als osteopaat, voorzitter van een post-graduaat school voor osteopathie.

2 Comments

Laat een bericht achter