Osteopathie bij het ophouden van vocht + tips

Osteopathie bij het ophouden van vocht + tips

14:05 14 juli in Gezondheid, Osteopathie
0 Comments

Vocht ophouden … ken je het probleem?  Van zodra het warmer weer wordt, is het een veelvoorkomend probleem bij velen.  Zowel jonge als oudere mensen hebben hiermee te maken. Er zijn verschillende oorzaken waarom de ene persoon vocht vasthoudt en de andere niet. Tal van fysiologische situaties kunnen meespelen zoals de mineraal- en hormoonhuishouding. Het ophouden van vocht of ‘vocht retentie’  kan bv ook in verband staat met het minder functioneren van de lever, nieren of hart- en bloedvaten.

 

Tips tegen vocht

We geven verschillende tips tegen het vasthouden van vocht.

  • Drink minstens 8 glazen zuiver water gedurende de dag. Een schijfje citroen, wat blaadjes munt of verse gember geeft het water wat extra smaak;
  • Vermijd zoveel mogelijk kant- en klare maaltijden en ongezonde snacks. Deze bevatten grote hoeveelheden zout, kleur- en smaakstoffen;
  • Gebruik zo weinig mogelijk geraffineerde, witte suiker. Verminder je zoetbehoefte. Gebruik voor de zoete trek en het maken van gezonde zoete snacks liever gedroogd fruit, stevia en eventueel kleine hoeveelheden kokosbloemsuiker, palmsuiker en agave;
  • Eet voldoende gezonde eiwitten, zoals biologische kip, kalkoen, ei, vis, schaal- en schelpdieren en wat minder vlees en peulvruchten. Door weinig eiwitten te eten, houdt het lichaam makkelijk vocht vast in de lichaamsweefsels;
  • Beweeg elke dag minimaal een half uur. Denk hierbij aan wandelen, fietsen en zwemmen. Op deze manier wordt de bloedcirculatie in het lichaam gestimuleerd;
  • Verhoog de dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit. Deze zijn rijk aan water, vitamines en mineralen. Vooral de mineralen zijn van belang voor de vochthuishouding;
  • Neem voldoende slaap en rust. Heb je last van vocht in de onderste ledematen, zorg er dan voor dat de benen iets hoger dan het bekken liggen.
  • Heb je een zittende baan? Neem dan regelmatig een korte pauze om de benen te strekken, zodat de bloedcirculatie terug op gang komt.
  • Zorg ervoor dat je geen knellende of nauw aansluitende kleding draagt. Deze kunnen de bloedcirculatie belemmeren.

 

Osteopathie en vocht vasthouden

 

De ‘arterial rule’ of het belang van een goede circulatie, of het nu je doorbloeding is of de stroming van lymfe, is één van de 4 peilers in de osteopathie. Als we dus een invloed willen uitoefenen op vocht, zullen we er in eerste instantie voor zorgen dat het vocht weg geraakt.

Bepaalde zones in de buik en schuifvlakken van organen zijn van groot belang voor de drainage van vocht. Deze zones worden manueel losgewerkt. Ook het middenrif kan een enorm belangrijke peiler zijn in de osteopathische behandeling en zal dus worden behandeld, indien nodig.

Ook het belang van de rug mag niet onderschat worden. Om een invloed te hebben op de circulatie van oa de benen, kunnen bepaalde deblokkeringen in de rug een enorm verschil maken. Je legt wellicht de link zelf niet maar bepaalde zones in de rug, zorgen voor een effect op de doorbloeding.

Ook lokale technieken op de voeten en onderste ledematen worden gebruikt. Via mobiliserende technieken of  ‘body adjustment’, hebben we een invloed op de circulatie. Als deze verbeterd, hebben we ook een invloed op vochtophopingen.

Afhankelijk van patiënt tot patiënt, werken we nauw samen met kinesisten die ook een specialisatie hebben in lymfedrainage. De lymfedrainage volgens Vodder is een prima ondersteuning en kan naast een osteopathisch consult worden ingezet.

 

 

Gezonde groet,

 

Niels

 

 

 

 

 

 

Niels Eelens

info@eelens.com

Niels is osteopaat. Hij richtte samen met zijn vrouw Hanne groepspraktijk Epicentrum op. Hij doceerde jaren aan The International Academy of Osteopathy te Kopenhagen en is momenteel, naast zijn werkzaamheden als osteopaat, voorzitter van een post-graduaat school voor osteopathie.

Geen reacties

Laat een bericht achter